Telefon  (+48) 500 073 188  CAŁODOBOWA POMOC

Formalności pogrzebowe krok po kroku

W trudnych chwilach, jaką z pewnością jest śmierć bliskiej osoby, trudno skupić myśli i zająć się sprawami związanymi z ceremonią pogrzebową. Z tego względu przygotowaliśmy dla Państwa krótki schemat dotyczący tego, jak zająć się formalnościami pogrzebowymi krok po kroku. Dzięki tym wskazówkom będą mogli Państwo szybko przystąpić do organizacji pochówku osoby zmarłej.

 

Zgłoszenie zgonu

Dla wielu osób odejście bliskiej osoby jest ogromnym przeżyciem. Trudno się dziwić, że jeśli chodzi o formalności pogrzebowe, rodziny nie wiedzą zwykle, od czego zacząć ich załatwianie. W pierwszej kolejności trzeba skompletować dokumenty i poinformować odpowiednie służby o sytuacji, co umożliwi dalsze działania.

W przypadku śmierci w domu należy wezwać lekarza, który stwierdzi zgon i wystawi kartę zgonu. Jest ona niezbędna do rozpoczęcia formalności pogrzebowych i wystawienia aktu zgonu w Urzędzie Stanu Cywilnego. Należy zadzwonić pod numer 999 lub 112 i od razu poinformować, że bliska osoba nie żyje.

Kartę zgonu wystawia najczęściej lekarz POZ (rodzinny), a poza godzinami pracy ośrodka zdrowia – lekarz pogotowia ratunkowego. W przypadku śmierci w szpitalu lub hospicjum dokument wystawia lekarz prowadzący. Można ją odebrać w sekretariacie szpitala. Warto także zwrócić uwagę na to, czy lekarz wystawił kartę zgonu, czy jedynie kartę informacyjną, na podstawie której może być wystawiona karta zgonu.

 

Kontakt z zakładem pogrzebowym

Po uzyskaniu karty zgonu należy skontaktować się z zakładem pogrzebowym (tel. 500 073 188). Jego pracownicy przewiozą zmarłego do chłodni. Udając się do zakładu pogrzebowego, należy mieć ze sobą odpowiednie dokumenty:

  • kartę zgonu,
  • dowód osobisty,
  • legitymację ZUS osoby zmarłej (rencista, emeryt) bądź ostatni odcinek renty lub emerytury,
  • zaświadczenie z zakładu pracy, jeśli osoba zmarła była zatrudniona na etat.

W naszym zakładzie pogrzebowym zajmujemy się kompleksową obsługą pogrzebów na terenie Gdyni i całego Trójmiasta. Oferujemy również pomoc w wypełnieniu wszystkich niezbędnych formalności związanych z pochówkiem zarówno tradycyjnym, jak i kremacyjnym.

Wyrobienie aktu zgonu

Wyrobienie aktu zgonu odbywa się w Urzędzie Stanu Cywilnego. Aby go otrzymać, należy wystąpić z wnioskiem o wystawienie aktu zgonu. Do uzyskania aktu zgonu niezbędne są następujące dokumenty:

  • wypełniony wniosek o odpis aktu zgonu, w którym należy określić sposób otrzymania odpisu: odbiór osobisty, wysyłka pocztą czy na pocztę elektroniczną w ePUAP,
  • karta zgonu wystawiona przez lekarza,
  • dowód osobisty zmarłego,
  • dowód osobisty osoby zajmującej się formalnościami pogrzebowymi.

Jeżeli załatwieniem formalności związanych z pogrzebem ma się zająć zakład pogrzebowy, osoba organizująca pochówek musi podpisać odpowiednie pełnomocnictwo.

Pierwszy odpis aktu zgonu jest bezpłatny. Za każdy następny trzeba uiścić opłatę skarbową: 22 zł w przypadku odpisu skróconego i 33 zł w przypadku odpisu zupełnego. Aby uzyskać dokument, należy przedstawić potwierdzenie wniesionej opłaty.

Osoby, które nie wiedzą, jak załatwić formalności pogrzebowe, mogą skorzystać z pomocy naszego zakładu pogrzebowego, który przejmie część obowiązków, a w tym kontakt z urzędami.

 

Ustalenie szczegółów dotyczących pochówku

Po uzyskaniu aktu zgonu możliwe jest ustalenie wszelkich szczegółów dotyczących pochówku w zakładzie pogrzebowym: wyboru trumny lub urny, symboli religijnych, szarf, wieńców oraz innych dekoracji, które powinny pojawić się w kościele lub domu pogrzebowym, a także przygotowania ciała zmarłego do pochówku.

Jeśli z różnych przyczyn nie są w stanie Państwo dopilnować formalności związanych z organizacją pogrzebu, możemy zająć się nimi za Państwa. W każdej sytuacji oferujemy profesjonalne usługi pogrzebowe oraz wsparcie w trudnych chwilach. Prosimy o kontakt, a zajmiemy się wszystkim za Państwa.

Jakie formalności pogrzebowe trzeba załatwić w ZUS?

Po śmierci bliskiej osoby, osoby pokrywające koszty pogrzebu mogą ubiegać się o zasiłek pogrzebowy z ZUS. W tym celu należy złożyć wniosek ZUS Z-12 wraz z wymaganymi dokumentami, takimi jak skrócony odpis aktu zgonu oraz oryginały rachunków potwierdzających poniesione wydatki związane z pogrzebem. Ważne jest również dostarczenie dokumentu potwierdzającego pokrewieństwo ze zmarłym lub udokumentowanie poniesionych kosztów przez osobę trzecią. W ramach realizacji formalności pogrzebowych w ZUS wniosek należy złożyć w ciągu 12 miesięcy od dnia śmierci osoby, po której świadczenie przysługuje. ZUS ma obowiązek wypłacić je niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni od wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do stwierdzenia uprawnień do zasiłku.

Wsparcie zakładu pogrzebowego w realizacji formalności pogrzebowych

Doskonale znamy procedury i wiemy, jak zaplanować poszczególne etapy przygotowań do uroczystości, co przekłada się na sprawną organizację pogrzebu. Oferujemy kompleksową obsługę w Gdyni i Trójmieście, a w tym pomoc w uzyskaniu zasiłku pogrzebowego, co pozwala rodzinie skupić się na przeżywaniu żałoby, zamiast na sprawach administracyjnych. Czas załatwiania formalności może się różnić w zależności od indywidualnej sytuacji, ale dzięki wsparciu naszego doświadczonego zakładu proces ten przebiega zazwyczaj sprawnie oraz bez zbędnych opóźnień.

Zadzwoń   Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.